LEKETØY-BRANSJEN
Press Telegraph avvikler etter 79 år – hva betyr BHL-exiten for lekebransjens medielandskap?

Etter en ekstraordinær generalforsamling 3. september 2025 er det besluttet å avvikle Press Telegraph AS og all operativ drift.
I en pressemelding, datert 5. september 2025, opplyser Press Telegraph AS at selskapet avvikles etter «en lengre periode med økonomiske utfordringer og synkende lønnsomhet».
Ifølge styreleder Per Emil Nørgaard har daglig leder den siste tiden håndtert «alle oppgaver» i selskapet og produksjonen av Baby, Hobby & Leketøy (BHL), men dette skal ha blitt «for krevende å videreføre alene».
Daglig leder Hans Henrik de Glasenapp takker i samme melding bransjen for «inkluderingen» gjennom flere tiår og retter en særskilt takk til lesere og aktører for langt samarbeid.
Fra trykkstopp til siste digitalutgave
Som LEMMY omtalte 6. august 2024, ble BHLs papirutgave avviklet i 2024. I en informasjons-e-post det året ble det varslet at kommende utgaver kun ville publiseres som digital PDF, og at annonseprisene skulle bli rimeligere.
Det ble samtidig understreket at utgiver ikke ville gjemme informasjon bak betalingsmur eller betalte abonnementer, ifølge e-posten. Dette var en dårlig skjult beskjed om at de fortsatt valgte en annen strategi er herværende konkurrent, LEMMY.
Men knapt et år senere, 27. juni 2025, skrev LEMMY at BHL i nr. 2–2025 annonserte sitt siste digitale magasin «med tungt hjerte».
Nettstedet ble samtidig varslet videreført, i hovedsak som åpen kanal for pressemeldinger, og med eldre utgaver tilgjengelig digitalt.
Etter den siste annonseringen er det nå klart at all drift legges død. I pressemeldingen heter det at tidligere utgaver fortsatt kan leses digitalt, via utgivers «digitale bokhylle». Nettløsningen skal, ifølge utgiver, forbli åpen for lesere med historiske utgaver tilgjengelig.
51 år som bransjeorgan
BHL har siden 1974 fungert som bransjeorgan for babyutstyr, hobbymateriell og leketøy. Tittelen er en del av Press Telegraph-arven – et familieeid forlag etablert i 1946, i tre generasjoner. BHL ble etablert av Paul de Glasenapp og Egil Dige Buemann; senere redaktører har vært Anne-Grethe Burø (2015–2024) og Hans Henrik de Glasenapp (2024–).
I en jubileumsartikkel ved 50-årsjubileet i 2024 ble annonsemarkedets usikkerhet omtalt: bare noen få bortfall kunne sette bladets videre drift i fare, skrev daværende redaktør.
Det ble også pekt på at bransjen sto ved et veiskille og måtte velge hvilke medier man ville bruke. I de senere bladene ble det åpenbart at antall annonser var i ferd med å nå et absolutt minimum.
Bakteppet: fallende inntekter og krevende annonsemarked
I 2024 opplyste utgiver i e-post at driftsinntektene hadde falt de siste fem årene, og at kostnadene i 2023 oversteg inntektene – med opparbeidet buffer brukt opp. Det ble videre anført at tilkomsten av et nytt fagblad i markedet spiste av annonseinntektene, ifølge samme e-post. LEMMY ble aldri nevnt ved navn, men det var vårt magasin og nettsted som naturlig nok var årsaken. Året etter falt beslutningen om styrt avvikling.
Valget ble til syvende og sist tatt av bransjens bruk av annonsekroner og LEMMY står nå igjen alene som det eneste fagbladet. Vi takker for konkurransen de få årene vi har eksistert (siden høsten 2022). Vi ønsker nåværende, nye og eventuelt kommende annonsører velkommen til LEMMY.

LEMMYs rolle etter avviklingen
I LEMMY-artikkelen 27. juni 2025 ble det påpekt at LEMMY står igjen som Norges eneste fagblad for leketøybransjen, etter BHLs utfasing.
Ifølge vår egen melding samme dag har LEMMY gjenopptatt trykk (utgave 1–2025 med andre opplag sommeren 2025) og planlagt ny trykt utgave høsten 2025, i tillegg til digital bransjeguide. Digitalt innhold og eksklusive nyheter forutsetter abonnement, fremholdt vi den gang.
Dette står fast, og det jobbes nå med nr. 2-2025 av LEMMY. Denne utgis i løpet av høsten 2025. Vi planlegger to trykte utgaver for 2026.
Vi oppdaterer også støtt og stadig nettsiden.
Med abonnenter og annonsører er dette levedyktig og bransjen vil i fortsettelsen også ha et eget «forum».
Alle bransjer med respekt for seg selv fortjener et godt bransjeblad. Vi har alltid hatt som strategi at et levedyktig bransjeblad trenger både abonnements- og annonseinntekter og det er den videre strategi. Bransjen bestemmer selv hvorvidt dette er ønskelig.
LES OGSÅ: