Statistikk
Ingenting slår Squishmallows på det amerikanske markedet
Salget synker noe. Men for Q3, tredje kvartal, isolert sett økte salget med fire prosent, og endte på 201 millioner dollar, melder The NPD Group.
Tredjekvartalstallene 2022 for leketøysalg er klare fra The NPD Group.
I perioden januar til september 2022 var det en identisk omsetnings- og varenedgang på tre prosent.
Gjennomsnittlig salgspris økte med seks prosent sammenlignet med samme periode i 2021.
Analysebyrået operer med en topp ti liste over varemerker og elleve såkalte superkategorier.
Uten å nevne rekkefølgen fortelles det at de mest populære varemerkene er Pokémon, Star Wars, Barbie, Marvel Universe, Squishmallows, Fisher-Price, Hot Wheels, NFL, LEGO Star Wars og Jurassic World.
Disse ti økte samlet hele 22 prosent mens resten av markedet sank med én prosent.
De som økte mest i omsetning separat var Pokémon, Squishmallows, NFL, Jurassic World, Toy Story/Lightyear, Disney Encanto, Sonic the Hedgehog, Magic Mixies, Gabby’s Dollhouse og Disney All Other.
«Som vi har sett gjennom pandemien er det nostalgiske merker som fortsetter å være populære blant forbrukerne,» uttaler Juli Lennett, rådgiver for NPD og ekspert på amerikansk leketøybransje.
Når det gjelder superkategoriene så økte ni av de elleve. Sammenlignet med normalåret 2019 så øker alle superkategoriene, ifølge NPD sin Retail Tracking Service.
Det er utendørs og sportsartikler som forblir den største kategorien av alle de supre, med nesten én milliard doller i salg som er opp tre prosent fra samme periode i 2021. Denne kategorien alene sto for 18 prosent av all leketøyomsetning i USA.
Plysjprodukter hadde den største omsetningsøkningen I tredje kvartal, med 80 millioner dollar som er en økning på 27 prosent. Dette skyldes igjen økt salg av Squishmallows, Pokémon og Magic Mixies. Squishmallows alene hadde fire av topp 10 mest solgte leketøy i tredje kvartal. Ifølge NPD var det hele fire millioner flere kjøpere av dette enn i 2021.
Squishmallows kom først på markedet i 2017 og fikk bemerkelsesverdig popularitet fra 2020, og har hatt jevn trendsiden. Selv om tilbudet øker og lagringsplassen i folks hjem reduseres, kan populariteten til disse utstoppede dyrene ventes å avta videre. Eller er «the sky the limit»?