Følg oss på sosiale medier

Statistikk

Ingenting slår Squishmallows på det amerikanske markedet

Avatar photo

Publisert

Tom Henning Norderud, Country Manager Norway for Amo Toys Scandinavia AS, har også hatt stor glede av Squishmallow-suksessen. – Det er noe av det hotteste de siste årene. De er et ubegripelig mykt tøy, sier Tom Henning til LEMMY LEKETØYMAGASINET. Foto: Per Mork, LEMMY LEKETØYMAGASINET.no ©

Salget synker noe. Men for Q3, tredje kvartal, isolert sett økte salget med fire prosent, og endte på 201 millioner dollar, melder The NPD Group.

Tredjekvartalstallene 2022 for leketøysalg er klare fra The NPD Group.

I perioden januar til september 2022 var det en identisk omsetnings- og varenedgang på tre prosent.

Gjennomsnittlig salgspris økte med seks prosent sammenlignet med samme periode i 2021.

The NPD Group monitorere salg av leketøy i USA. T.h. en FAO Schwartz leketøybutikk. Foto: Wikimedia Commons | a_marga.

Analysebyrået operer med en topp ti liste over varemerker og elleve såkalte superkategorier.

Uten å nevne rekkefølgen fortelles det at de mest populære varemerkene er Pokémon, Star Wars, Barbie, Marvel Universe, Squishmallows, Fisher-Price, Hot Wheels, NFL, LEGO Star Wars og Jurassic World. 

Disse ti økte samlet hele 22 prosent mens resten av markedet sank med én prosent.

De som økte mest i omsetning separat var Pokémon, Squishmallows, NFL, Jurassic World, Toy Story/Lightyear, Disney Encanto, Sonic the Hedgehog, Magic Mixies, Gabby’s Dollhouse og Disney All Other. 

Juli Lennett, rådgiver for The NPD Group og ekspert på amerikansk leketøybransje.

«Som vi har sett gjennom pandemien er det nostalgiske merker som fortsetter å være populære blant forbrukerne,» uttaler Juli Lennett, rådgiver for NPD og ekspert på amerikansk leketøybransje.

 Når det gjelder superkategoriene så økte ni av de elleve. Sammenlignet med normalåret 2019 så øker alle superkategoriene, ifølge NPD sin Retail Tracking Service.

Det er utendørs og sportsartikler som forblir den største kategorien av alle de supre, med nesten én milliard doller i salg som er opp tre prosent fra samme periode i 2021. Denne kategorien alene sto for 18 prosent av all leketøyomsetning i USA.

Plysjprodukter hadde den største omsetningsøkningen I tredje kvartal, med 80 millioner dollar som er en økning på 27 prosent. Dette skyldes igjen økt salg av Squishmallows, Pokémon og Magic Mixies. Squishmallows alene hadde fire av topp 10 mest solgte leketøy i tredje kvartal. Ifølge NPD var det hele fire millioner flere kjøpere av dette enn i 2021.

Foto: Squishmallows.com

Squishmallows kom først på markedet i 2017 og fikk bemerkelsesverdig popularitet fra 2020, og har hatt jevn trendsiden. Selv om tilbudet øker og lagringsplassen i folks hjem reduseres, kan populariteten til disse utstoppede dyrene ventes å avta videre. Eller er «the sky the limit»?

John Berge er fra Kristiansund. Han samlet på LEGO som barn og begynte igjen i 2020. Han er også storsamler av klassiske figurer basert på sine populærkulturelle helter innenfor film, serier og tegneserier. John har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Han står også bak fagbladene og nettsidene KINOMAGASINET og PRO AV MAGASINET. John startet JB Forlag på en av bursdagene sine, 26.10.1999. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Katrine Wang Svendsen (journalist & leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (journalist & leketøyanmelder) og Joakim Rekaa (journalist & leketøyanmelder). Design, foto og layout: Per Mork. Kreativ rådgiver: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen