LEKETØY-LEVERANDØR
Finsk leketøygigant kjøpte svensk 70-årsjubilant
Tactic Games har kjøpt Plasto.
Selskapskjøpet vil forene to sterke aktører med lang erfaring i leketøysbransjen med røtter dypt i det nordiske verdigrunnlaget, noe som ytterligere vil styrke fremtiden for innenlandsk leketøysproduksjon, heter det i en pressemelding, lagt ut 29. april 2024.
I dag er det Exertis som har salgsrettighetene til Plasto. Det fremgår ikke av pressemeldingen om når eller hvorvidt Tactic, som i Norge driver under firmanavnet Chrom, skal ta inn produktene i sitt eget sortiment.
«Vi har fulgt Plastos virksomhet i lang tid og vi er glade for at vi nå kan være en del av Plastos fremtid. Plastos leker er mer enn bare leker – de spiller også en svært viktig rolle i å skape barndomsminner. Plasto-produkter passer derfor perfekt sammen med Tactics populære merker. Blant annet får Mölkky®, som allerede har blitt en internasjonal hit, og Alias nå selskap av et kvalitetsmerke rettet mot de yngste i familien,» fastslår Lauri Nieminen, administrerende direktør i Tactic Games.
I tillegg til Ab Plasto Oy er også selskapets svenske datterselskap Plasto World of Entertainment AB inkludert i kjøpet. Begge selskapene blir offisielt en del av Tactic-gruppen 1.5.2024.
Plasto leketøyfabrikken fyller 70 år i 2024. Firmaet ble grunnlagt i 1954 og alle Plasto leker produseres fortsatt på Åland.
«Dette selskapskjøpet er en viktig milepæl for begge selskapene. Plastos produkter står for bærekraft og fungerer som en motkraft til slitasje-og-kast-kulturen i spill. Vi skal utvikle Plastos bærekraftige innenlandske barneprodukter, styrke det internasjonale salget og på den måten videreføre selskapets fine 70-årige tradisjon,» sier Lauri Nieminen videre i pressemeldingen.