Følg oss på sosiale medier

LEKETØY-BRANSJEN

Lavprisaktør går tungt inn i leketøybransjen

Avatar photo

Publisert

Europris + Lekekassen = Sant.

Lavpriskjeden Europris går tungt inn i livsverket til Skalleberg-familien.

30. juni 2021 ble det offentlig kjent at administrerende direktør Andreas Skalleberg i Lekekassen  forblir eier av 33 prosent av Lekekassen, mens Espen Eldal blir ny styreleder. Resterende ble solgt for hele 501 millioner kroner til Europris.

En familiebedrift med 76 års historie innledet en helt ny epoke.

– Vi er stolte kjøpmenn gjennom generasjoner, men i det siste har vi vært på utkikk etter en partner som kan videreutvikle og utvide familiebedriften ytterligere. Vi har fått svært god kontakt med Europris-teamet og føler oss veldig hjemme i deres bedriftskultur, sier Andreas Skalleberg i en pressemelding.

Lekekassen ble etablert i 1945 av familien Skalleberg i Grimstad, i Aust-Agder. Selskapet opererte utelukkende med fysiske butikker frem til e-handelsvirksomheten Lekekassen.no ble etablert i 2013. Denne nettbutikken er en suksesshistorie uten sidestykke. Allerede i 2015 var det lønnsom drift i Lekekassen.no og i 2020 var omsetningen på 545 millioner kroner, med et overskudd på hele 90 millioner kroner. 

– Det kjennes ufattelig bra å ha solgt til Europris. Jeg kunne sagt det med løgndetektor, sier Andreas Skalleberg – tredje generasjon – til Finansavisen.

Da han kom inn i familieselskapet Leif Skalleberg i 2010 hadde de 13 fysiske butikker på Sørlandet. De ble lagt ned én etter én etter at faren, Torbjørn, mente at netthandel var fremtiden.  

– Vi investerte vanvittige summer før vi egentlig hadde inntjening til det. Vi har vært vågale og turt å gjøre det få andre hadde turt, sier Skalleberg til Finansavisen.

– Det er mye følelser for min del knyttet til Lekekassen, og det er ikke noe jeg gir slipp på lett. Derfor er det viktig å være med videre som eier og leder. Jeg er ikke på langt nær ferdig med Lekekassen, uttaler Andreas Skalleberg til Dagens Næringsliv.

Han mener at Europris som investor er bygget på samme lesten som Skalleberg-familien, med kjøpmannsskap i fokus.

– I motsetning til – unnskyld uttrykket – blåruss, sier Skalleberg senior til avisen.

Likte du artikkelen?

Fortell dine venner, kolleger og konkurrenter! Del gjerne siden
via e-post eller på sosiale medier.

«Jeg er en skrivende og fotograferende teddybjørn!» Lemmy er maskoten vår. Tross kort levetid er han allerede en fullvokst teddybjørn. Du kan kontakte ham på telefon 22 431 007 eller e-post her.

Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Katrine Wang Svendsen (journalist & leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (journalist & leketøyanmelder) og Joakim Rekaa (journalist & leketøyanmelder). Design, foto og layout: Per Mork. Kreativ rådgiver: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen