Følg oss på sosiale medier

FILMLANSERING

Supersuksess for «The Super Mario Bros. Movie»

Avatar photo

Publisert

Chris Pratt har stemmen til Mario, en italiensk-amerikansk rørlegger fra Brooklyn, som ved et uhell blir fraktet til Mushroom Kingdom og legger ut på et oppdrag for å redde broren.

Publikum er i utakt med kritikerne, til rettighetshavernes store glede.

Nintendos verdensberømte rørlegger slår nemlig kinorekorder verden over – også i Norge. Her er det solgt over 121.000 kinobilletter til det som her kalles Super Mario Bros. filmen siden påskepremieren onsdag 5. april til og med tirsdag 11. april.

Filmen er, ved siden av voksenfilmen John Wick: Chapter 4, definitivt de store kinosuksessene for tiden. 

Det samme gjelder hjemmemarkedet i USA og internasjonalt, melder amerikanske filmmedier. 

Ingen av de tar høyde for inflasjon og høyere billettpriser når de sammenligner, men med det forbeholdet er filmen den animasjonsfilmen med «den beste åpningen noensinne», skriver Deadline, og viser til omsetningstallet 377 millioner dollar på verdensbasis.

Den slår også mange andre rekorder: Det er filmselskapets Illumination største kinoåpning, den er historiens største videospill-adapsjonsåpning, med flere.

Hos Rottentomatoes.com gir publikum filmen 96 prosent score, mens kritikergjennomsnittet er på akseptable 57 prosent.

KINOMAGASINETs anmelder var en av de få i Norge som var nogenlunde fornøyd og ga terningkast fire:

«Super Mario Bros. Filmen tilbyr et fornøyelig eventyr fylt til randen av referanser til spillene som inspirerte filmen. Historiefortellingen føles dessverre som hastverksarbeid og løsningene er tidvis litt for enkle og lite troverdige til at man kan la det passere. Filmens verdensbygging er godt gjennomført og karakterene er tro mot kildematerialet samtidig som filmen utvider Mario-universet på en god måte. Definitivt verdt kinoturen med familien (se den på originalspråket om det er mulig).»

Spillsiden Gamer.no gir den 6 av 10 poeng: «Super Mario Bros. filmen byr på enkel og kortvarig moro, som takket være nydelige animasjoner og solid bruk av opphavsmaterialet klarer å underholde fra start til slutt.»

Aftenpostens anmelder skriver: «Jeg burde ha forutsetninger for å like filmen, men syns den er fæl. Jeg kan omtrent ikke huske sist jeg satt på kino og tenkte: Gud i himmelen, la dette ta slutt. For å elske dette må man være blodfan av Nintendo og i tillegg ha sett veldig lite film.»

Dagbladet gir filmen terningkast tre og skriver: «Super Mario Bros. Filmen» er fartsfylt og fargeglad, men dessverre ikke utført på en slik måte at man gleder seg til å se den igjen. Men, som mange foreldre vet: Det blir fort noen runder.

NRK gir terningkast fire: «Super Mario Bros. filmen» er en underholdende spillfantasi som fortjener å møte en langt blidere skjebne enn forgjengeren fra 1993.»

Så spørs det da, om denne suksessen også gir seg utslag i økt etterspørsel etter spillet, merchandise og leketøy. Sjansene for det er nok store.

Denne artikkelen er opprinnelig publisert på vårt nettsted KINOMAGASINET og presenteres også her til glede for LEMMY-leserne.

John Berge er fra Kristiansund. Han samlet på LEGO som barn og begynte igjen i 2020. Han er også storsamler av klassiske figurer basert på sine populærkulturelle helter innenfor film, serier og tegneserier. John har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Han står også bak fagbladene og nettsidene KINOMAGASINET og PRO AV MAGASINET. John startet JB Forlag på en av bursdagene sine, 26.10.1999. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Katrine Wang Svendsen (journalist & leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (journalist & leketøyanmelder) og Joakim Rekaa (journalist & leketøyanmelder). Design, foto og layout: Per Mork. Kreativ rådgiver: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen