LEKETØY-PRODUSENT
Det går bare en vei for LEGO
Konsernsjef Niels B. Christiansen kaller 2022 – året da selskapet feiret sitt 90-årsjubileum – «et milepælsår».
Salget økte med 12 prosent, mens inntektene vokste 17 prosent, i 2022. Det ble vekst i alle markeder.
Til tross for utfordrende markedsforhold ble veksten også enda større enn forventet.
LEGO beskriver i en pressemelding tirsdag 7. mars 2023 veksten som «eksepsjonell». LEGO la da frem sin årsrapport.
I danske kroner var omsetningen på 64,6 milliarder danske kroner i 2022 – en økning på 9,3 milliarder kroner fra 2021-omsetningen på 55,3 milliarder. Resultatet etter skatt ble på 13,8 milliarder kroner i 2022, opp rundt en halv milliard kroner, fra 13,3 milliarder året i 2021.
LEGO økte prisene på omtrent en fjerdedel av produktene sine på grunn av inflasjon, men, ifølge konsernsjefen, ble ikke lavprisprodukter berørt.
«Økningen skyldtes i hovedsak våre dyre produkter. Til tross for det så vi salget vårt øke,» uttaler Niels B. Christiansen.
I 2022 utgjorde nye produkter 48 prosent av selskapets sortiment, som en del av selskapets strategi for å ha ferske og relevante sett for alle forbrukere. LEGO har også jobbet for å diversifisere prispunktene sine, ettersom inflasjon og usikkerhet påvirket forbrukerne negativt det siste året, og tilbyr sett for alle budsjetter.
Fortsatt sterk etterspørsel etter produktsortiment, blant både barn og voksne, har bidratt til å opprettholde salget, og Niels B. Christiansen sier dette delvis skyldes bredden av produktet som LEGO tilbyr i dag.
«Folk kjøper mer. Det er ikke prisøkninger som driver veksten, om noe er det folk som kjøper større og mer kompliserte sett. Det er en kombinasjon av volum og verdi.»
LEGO åpnet hele 155 nye LEGO-butikker i 2022, og har nå 904 butikker på verdensbasis. Salget via deres egen nettbutikk trekker også i positiv retning.
Samarbeid med andre høyprofilerte merker ble fremhevet, inkludert et med Louis Vuitton for å lage vinduer og butikkutstillinger for julesesongen knyttet til 200-årsdagen til det luksuriøse motehuset. «Ved å gjøre et samarbeid med andre kan vi nå kunder på en annen måte. I tilfellet med Louis Vuitton håper vi å nå kvinner, mødre. Vi håper å ha flere jenter som bruker LEGO,» uttaler konsernsjefen.
For 2023 venter LEGO fortsatt vekst – dog ensifret – og et overskudd på samme nivå som 2022.
LES OGSÅ: