q Det går bare en vei for LEGO - LEMMY.no – leketøybransjens nye fagblad!
Følg oss på sosiale medier

LEKETØY-PRODUSENT

Det går bare en vei for LEGO

Avatar photo

Publisert

Konsernsjef Niels B. Christiansen i The LEGO Group. Foto: LEGO.

Konsernsjef Niels B. Christiansen kaller 2022 – året da selskapet feiret sitt 90-årsjubileum – «et milepælsår».

Salget økte med 12 prosent, mens inntektene vokste 17 prosent, i 2022. Det ble vekst i alle markeder.

Til tross for utfordrende markedsforhold ble veksten også enda større enn forventet.

LEGO beskriver i en pressemelding tirsdag 7. mars 2023 veksten som «eksepsjonell». LEGO la da frem sin årsrapport.

I danske kroner var omsetningen på 64,6 milliarder danske kroner i 2022 – en økning på 9,3 milliarder kroner fra 2021-omsetningen på 55,3 milliarder. Resultatet etter skatt ble på 13,8 milliarder kroner i 2022, opp rundt en halv milliard kroner, fra 13,3 milliarder året i 2021.

LEGO økte prisene på omtrent en fjerdedel av produktene sine på grunn av inflasjon, men, ifølge konsernsjefen, ble ikke lavprisprodukter berørt. 

«Økningen skyldtes i hovedsak våre dyre produkter. Til tross for det så vi salget vårt øke,» uttaler Niels B. Christiansen.

I 2022 utgjorde nye produkter 48 prosent av selskapets sortiment, som en del av selskapets strategi for å ha ferske og relevante sett for alle forbrukere. LEGO har også jobbet for å diversifisere prispunktene sine, ettersom inflasjon og usikkerhet påvirket forbrukerne negativt det siste året, og tilbyr sett for alle budsjetter.

Fortsatt sterk etterspørsel etter produktsortiment, blant både barn og voksne, har bidratt til å opprettholde salget, og Niels B. Christiansen sier dette delvis skyldes bredden av produktet som LEGO tilbyr i dag. 

«Folk kjøper mer. Det er ikke prisøkninger som driver veksten, om noe er det folk som kjøper større og mer kompliserte sett. Det er en kombinasjon av volum og verdi.»

LEGO åpnet hele 155 nye LEGO-butikker i 2022, og har nå 904 butikker på verdensbasis. Salget via deres egen nettbutikk trekker også i positiv retning.

Samarbeid med andre høyprofilerte merker ble fremhevet, inkludert et med Louis Vuitton for å lage vinduer og butikkutstillinger for julesesongen knyttet til 200-årsdagen til det luksuriøse motehuset. «Ved å gjøre et samarbeid med andre kan vi nå kunder på en annen måte. I tilfellet med Louis Vuitton håper vi å nå kvinner, mødre. Vi håper å ha flere jenter som bruker LEGO,» uttaler konsernsjefen.

For 2023 venter LEGO fortsatt vekst – dog ensifret – og et overskudd på samme nivå som 2022.

LEGO hos Louis Vuittons flaggskipsbutikk i Paris julen 2022. Foto: Louis Vuitton.

LES OGSÅ:

John Berge er fra Kristiansund. Han samlet på LEGO som barn og begynte igjen i 2020. Han er også storsamler av klassiske figurer basert på sine populærkulturelle helter innenfor film, serier og tegneserier. John har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Han står også bak fagbladene og nettsidene KINOMAGASINET og PRO AV MAGASINET. John startet JB Forlag på en av bursdagene sine, 26.10.1999. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Katrine Wang Svendsen (journalist & leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (journalist & leketøyanmelder) og Joakim Rekaa (journalist & leketøyanmelder). Design, foto og layout: Per Mork. Kreativ rådgiver: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen