Nye produkter
Nå trer også Schleich inn i Wizarding World
Harry Potter og hans mange venner og dyrevenner er i fokus i en ny serie fra den tyske leketøygiganten.
Schleich GmbH har inngått samarbeid med Warner Bros. Discovery Global Consumer Products for å legge til en syvende produktserie til sin katalog av leker, kalt Wizarding World.
Schleichs nye kolleksjon, som ifølge pressemeldingen «fanger fortryllelsen og underverkene i trollmannsverdenen», vil lanseres i september 2023 med seks av seriens hovedkarakterer og deres dyrevenner: Harry og Hedwig; Ron og Scabbers; Hermine og Crookshanks; Hagrid og Fang; Luna Lovegood og en Baby Thestral; og Albus Dumbledore og Fawkes.
I tillegg vil Schleich debutere seks fantastiske skapninger fra Harry Potter-serien: Dobby, Kentauren Firenze, Aragog, Buckbeak, den trehodede hunden Fluffy og en ungarsk hornhaledrage.
Schleich fremhever at de legger stor vekt på ektheten og detaljene til de magiske dyrene og skapningene.
Med lanseringen av Wizarding World styrker Schleich sin posisjon i selskapets opprinnelige tyske marked, samtidig som den øker merkevaresynligheten i sine internasjonale fokusmarkeder, spesielt Storbritannia, Frankrike og USA. Den magiske Wizarding World-kolleksjonen kompletterer selskapets eksisterende produktportefølje samtidig som den utvider målgruppen.
Wizarding World er varemerket til det vi kan kalle Harry Potter-universet og finnes også i en rekke andre leker fra andre produsenter.
«Schleich-merket er kjent for autentisitet, detaljer og kvalitet over hele verden, og Wizarding World vil opprettholde disse verdiene,» hevder Dirk Engehausen, administrerende direktør i Schleich GmbH. «Når barn leker med karakterene våre, går de umiddelbart inn i sitt eget univers hvor det ikke er noen regler og ingen grenser. Hva legemliggjør den ideen bedre enn Wizarding World, hvor så mye er mulig?»
Kristina von Troschke, markedssjef i Schleich GmbH, sier at «Harry Potter er ekstremt populær i våre viktige internasjonale markeder, som Storbritannia, Frankrike og USA. Det nye produktutvalget vil ha en positiv innvirkning på merkevaresynligheten til Schleich i disse regionene.»
Serien er primært designet for barn i alderen ni til tolv år, og skal styrke bevisstheten om Schleich blant eldre barn. Schleich GmbH mener at Wizarding World også vil appellere til tenåringer, voksne samlere og Harry Potter-fans.
Ytterligere karakterer og sett vil lanseres i detaljhandelen i 2024 og 2025, slik at gamle og unge Harry Potter-fans kan gjenskape filmene i enda større detalj og komme opp med sine egne magiske historier.
Schleich ble grunnlagt av Friedrich Schleich i 1935. Dens figurer ble først utgitt på 1950-tallet med utvikling, produksjon og markedsføring av tegneseriefigurer som Snoopy og Smurfene. På begynnelsen av 1980-tallet la de til dyrefigurer og Muppet-karakterer til produktutvalget. Fram til slutten av 2006 var Schleich en familieeid bedrift. Det ble deretter overtatt av det britiske investeringsselskapet HgCapital, som betalte 165 millioner euro for en 80 % andel.
Det tyske varemerket Schleich er en klassiker i bransjen når det gjelder dyrefigurer av alle slag samt morsomt bondegårdstilbehør. Schleich er kjente for sine naturtro lekedyr og sin umiskjennelige kvalitet. Faktisk er Schleich såpass ansette i dette markedssegmentet at om du har sett en lekehest på et barnerom, er sjansen stor for at den er fra nettopp Schleich.
Nordisk importør er Maki A/S, som sier de er Nordens største leketøyimportør med mer enn 60 internasjonale varemerker.