Følg oss på sosiale medier

Film med merkevare

Duket for enda en LEGO-suksess

Nye DVD-er med «LEGO Chima» og «LEGO Friends».

Avatar photo

Publisert

Nordisk Film og LEGO har hatt stor suksess med LEGO Ninjago og LEGO Chima. Nå kommer nyheten LEGO Friends.

– Både LEGO Ninjago og LEGO Chima har solgt utrolig godt i det norske markedet, men nå er det på tide at jentene også får sin LEGO favoritt på DVD, sier produktsjef Thea Øwre-Johnsen hos Nordisk Film Distribusjon AS.

LEGO Ninjago (basert på TV-serien Ninjago: Masters of Spinjitzu) er fra før utgitt på seks DVD-er i Norden. LEGO Chimas første DVD kom sommeren 2013, og nå 09.10. utgis Episode 5-8 og 13.11.utgis Episode 9-12.

Men 09.10. er det altså klart for debutanten LEGO Friends.

Thea Øwre-Johnsen forteller til VIDEOMAGASINET at innsalget av LEGO Friends er på hele 15.500 eksemplarer inn til salgskanalene. Fra før av har selskapet solgt 43.000 eks. av Ninjago og de regner med et salg på 25.000 av de tre Chima-utgivelsene.

– Vi er veldig fornøyd med innslaget av LEGO Friends, så nå blir det spennende og se hvordan den selger over disk, sier Øwre-Johnsen.

Markedsmessig har Nordisk rettet seg mot Nickelodeon og Disney Channel, samt VG nett.

– Vi kjører også TV-spott med hale på Chima og Ninjago DVD-ene.

LEGO Friends er LEGO-konsernets til dags dato mest ambisiøse produktserie til jenter. Siden lanseringen i 2012 er Olivia, Stephanie, Andrea, Emma, Mia og de fem venninnenes liv i den fiktive Heartlake City, blitt solgt over leketøysdiskene overalt i verden, og i Norge har Lego Friends vært en gigantisk salgssuksess.

Figurene er som små «minidukker» å regne, men har samme størrelse som de ordinære LEGO-figurene, dog med mer detaljerte og realistiske ansikt og kroppsfasong. Serien erstattet den tidligere jenterettede serien Lego Belville, som hadde vært i produksjon siden 1994.

Ifølge LEGO-sjef Jørgen Vig Knudstorp var kampanjen for LEGO Friends den største – rent strategisk i LEGOs historie. Før lanseringen var 90 % av salget av LEGO overfor gutter. Hva andelen er per høsten 2013 vites ikke, men det er trolig en mye større jenteandel nå. Men faktum er at LEGO Friends er en av de største salgssuksesser for LEGO.

LEGO Friends animasjons-DVD-en som nå utgis, inneholder tre historier, tre musikkvideoer, og en instruksjonsvideo hvor man kan studere venninnenes dansekoreografi og selv lære seg Lego Friends-dansen.

John Berge er fra Kristiansund. Han samlet på LEGO som barn og begynte igjen i 2020. Han er også storsamler av klassiske figurer basert på sine populærkulturelle helter innenfor film, serier og tegneserier. John har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Han står også bak fagbladene og nettsidene KINOMAGASINET og PRO AV MAGASINET. John startet JB Forlag på en av bursdagene sine, 26.10.1999. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Christer Hansson (leketøyanmelder), Ole-Kristian Solberg Elden (leketøyanmelder)Katrine Wang Svendsen (leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (´leketøyanmelder) og Anne Helen Nygård Sørensen (leketøyanmelder). Design & layout: Per Mork. Korrekturleser: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen