Følg oss på sosiale medier

Film med merkevare

«Det blir garantert Barbies år i 2023», mener Maki

Avatar photo

Publisert

Margot Robbie som Barbie i Barbie. Foto. Jaap Buitendijk / Warner Bros.

Den legedardiske leketøyfiguren fra 1959 får sin første spillefilm. Blir Barbie mer populær enn noensinne?

Sommeren 2022 dukket de første bildene opp av skuespiller Margot Robbie i rollen som Barbie, mens Ryan Gosling spiller kjæresten, Ken.

Barbie skal etter planen lanseres sommeren 2023, opplyser filmselskapet Warner Bros.

Som forventet er det sterke, kulørte farger seerne vil få presentert. Regissør er Greta Gerwig, som også skrev manuset med sin livspartner, Noam Baumbach.

Hva filmen skal handle om foruten historien om Barbie og Ken? Si det! Det er noe hemmelig, men det er neppe tvil om at dette blir en morsom film.

(Artikkelen fortsetter nedenfor).

LES OGSÅ:

Ryan Gosling som Ken i Barbie. Foto: Jaap Buitendijk / Warner Bros.


For Will Ferrell spiller sjefen for et leketøyfirma. Det er også alternative Barbie og Ken-karakterer, som ikke ser ut som de klassiske leketøyfigurene, spilt av hhv. Issa Rae og Hari Nef, samt Simu Liu og Ncuti Gatwa.

Margot Robbie (32) har røpt at filmen vil bli mye mer annerledes enn folk kanskje tror. 

«Med Barbie som varemerke så har folk umiddelbart en idé om hvordan det blir, så lenge de vet jeg spiller karakterer. Men målet vårt er å gi folk noe helt annet, noe man ikke trodde man ville se. Kan vi samtidig gjøre ære på varemerket og fansen, og også overraske publikum? Hvis vi klarer alt det og fremprovosere en god samtale, så fyrer vi av på alle sylindrene», sa Robbie til The Hollywood Reporter.


I Norge er det danskeide Maki A/S som har Mattel-agenturet.

Produktsjef Scott Schoenfelder sier til LEMMY LEKETØYMAGASINET at det er for tidlig å si noe om Mattels planer i forbindelse med filmen.

«Men jeg kan meddele at Mattel er veldig begeistret over at Barbie kommer på det store lerretet for å bli sett på en ny måte for generasjoner av fans. Det blir garantert Barbies år i 2023,» sier Scott til vårt fagblad.

Barbie er et registrert varemerke for en leketøysdukke fra det amerikanske leketøysfirmaet Mattel. I dagligtale brukes ofte barbiedukke eller barbiedokke. 

Siden 1959 er det blitt solgt enorme mengder barbiedukker i flere varianter over hele verden. Dukkene er laget i plast og har bøyelige kroppsledd. De er formet som vakre, slanke unge kvinner eller tenåringsjenter og selges med motepregede dukkeklær. Det er også blitt utviklet dukker i samme serie av unge kvinner med andre navn, hårfarger og etniske trekk. Det kom også tidlig Barbie-dukker formet som unge, pene menn, deriblant dukken Ken.

De populære barbiedukkene har i mange år blitt kritisert for å fremme stereotype kjønnsrollemønstre og utseendefikserte kroppsidealer hos småjenter og gi et falskt bilde av de voksnes tilsynelatende glamorøse og forbruksorienterte verden.

 PS! Barbies egentlige navn er Barbara Millicent Roberts.

Likte du artikkelen?

Fortell dine venner, kolleger og konkurrenter! Del gjerne siden
via e-post eller på sosiale medier.

John Berge er fra Kristiansund. Han samlet på LEGO som barn og begynte igjen i 2020. Han er også storsamler av klassiske figurer basert på sine populærkulturelle helter innenfor film, serier og tegneserier. John har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Han står også bak fagbladene og nettsidene KINOMAGASINET og PRO AV MAGASINET. John startet JB Forlag på en av bursdagene sine, 26.10.1999. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Christer Hansson (leketøyanmelder), Ole-Kristian Solberg Elden (leketøyanmelder)Katrine Wang Svendsen (leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (´leketøyanmelder) og Anne Helen Nygård Sørensen (leketøyanmelder). Design & layout: Per Mork. Korrekturleser: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen