Film med merkevare
«Det blir garantert Barbies år i 2023», mener Maki
Den legedardiske leketøyfiguren fra 1959 får sin første spillefilm. Blir Barbie mer populær enn noensinne?
Sommeren 2022 dukket de første bildene opp av skuespiller Margot Robbie i rollen som Barbie, mens Ryan Gosling spiller kjæresten, Ken.
Barbie skal etter planen lanseres sommeren 2023, opplyser filmselskapet Warner Bros.
Som forventet er det sterke, kulørte farger seerne vil få presentert. Regissør er Greta Gerwig, som også skrev manuset med sin livspartner, Noam Baumbach.
Hva filmen skal handle om foruten historien om Barbie og Ken? Si det! Det er noe hemmelig, men det er neppe tvil om at dette blir en morsom film.
(Artikkelen fortsetter nedenfor).
LES OGSÅ:
For Will Ferrell spiller sjefen for et leketøyfirma. Det er også alternative Barbie og Ken-karakterer, som ikke ser ut som de klassiske leketøyfigurene, spilt av hhv. Issa Rae og Hari Nef, samt Simu Liu og Ncuti Gatwa.
Margot Robbie (32) har røpt at filmen vil bli mye mer annerledes enn folk kanskje tror.
«Med Barbie som varemerke så har folk umiddelbart en idé om hvordan det blir, så lenge de vet jeg spiller karakterer. Men målet vårt er å gi folk noe helt annet, noe man ikke trodde man ville se. Kan vi samtidig gjøre ære på varemerket og fansen, og også overraske publikum? Hvis vi klarer alt det og fremprovosere en god samtale, så fyrer vi av på alle sylindrene», sa Robbie til The Hollywood Reporter.
I Norge er det danskeide Maki A/S som har Mattel-agenturet.
Produktsjef Scott Schoenfelder sier til LEMMY LEKETØYMAGASINET at det er for tidlig å si noe om Mattels planer i forbindelse med filmen.
«Men jeg kan meddele at Mattel er veldig begeistret over at Barbie kommer på det store lerretet for å bli sett på en ny måte for generasjoner av fans. Det blir garantert Barbies år i 2023,» sier Scott til vårt fagblad.
Barbie er et registrert varemerke for en leketøysdukke fra det amerikanske leketøysfirmaet Mattel. I dagligtale brukes ofte barbiedukke eller barbiedokke.
Siden 1959 er det blitt solgt enorme mengder barbiedukker i flere varianter over hele verden. Dukkene er laget i plast og har bøyelige kroppsledd. De er formet som vakre, slanke unge kvinner eller tenåringsjenter og selges med motepregede dukkeklær. Det er også blitt utviklet dukker i samme serie av unge kvinner med andre navn, hårfarger og etniske trekk. Det kom også tidlig Barbie-dukker formet som unge, pene menn, deriblant dukken Ken.
De populære barbiedukkene har i mange år blitt kritisert for å fremme stereotype kjønnsrollemønstre og utseendefikserte kroppsidealer hos småjenter og gi et falskt bilde av de voksnes tilsynelatende glamorøse og forbruksorienterte verden.
PS! Barbies egentlige navn er Barbara Millicent Roberts.
Likte du artikkelen?
Fortell dine venner, kolleger og konkurrenter! Del gjerne siden
via e-post eller på sosiale medier.