q Mattel går mot strømmen – opplever noen få andre merker gjør - LEMMY.no – leketøybransjens nye fagblad!
Følg oss på sosiale medier

LEKETØY-PRODUSENT

Mattel går mot strømmen – opplever noen få andre merker gjør

Avatar photo

Publisert

Kjente varemerker som Barbie, Disney Princess, Disney Frozen og Monster High sørget for at ting gikk annerledes.

Mattel har varslet at salget deres av leketøy økte med 9 prosent i tredje kvartal 2023, sammenlignet med 2022.

På verdensbasis ble det solgt dukker for 884 millioner dollar i tredje kvartal 2023.

Verdensomspennende bruttofakturering for spedbarn, småbarn og førskole-leker var på 361 millioner dollar, ned 2 % på grunn av nedgang i Thomas & Friends

Verdensomspennendesalg av lekekjøretøy var 518 millioner dollar, opp 18  %, hovedsakelig drevet av vekst i Hot Wheels

Verdensomspennende bruttofakturering for actionfigurer, byggesett, spill og annet endte på 358 millioner dollar, en nedgang på 19 %, primært på grunn av nedgang i actionfigurer (relatert til 2022-kinoutgivelser).

Barbie-filmen er årets mest inntektsgivende film så langt, og har tjent mer enn 1,4 milliarder dollar i billettsalg globalt. Nå venter firmaet seg at andre merker – inkludert Barney, Hot Wheels og Polly Pocket – vil få en boost når de kommer i Hollywood-filmversjoner.

– Våre sterke resultater i tredje kvartal reflekterer den vellykkede gjennomføringen av vår strategi for å vokse Mattels IP-drevne leketøysvirksomhet og utvide underholdningstilbudet vårt, uttaler Ynon Kreiz, styreformann og administrerende direktør i Mattel, i en pressemelding.

Han medgir at suksessen til Barbie-filmen, som ble et globalt kulturfenomen, bidro også sterkt og markerte en viktig milepæl for Mattel. 

– Vi er meget godt posisjonert konkurransedyktig og forventer å ta markedsandeler i fjerde kvartal og hele året. Jeg vil gjerne takke hele Mattel-organisasjonen for deres prestasjoner, hardt arbeid og engasjement for å skape aksjonærverdier!

F.v.: Regissør Greta Gerwig, Mattel-sjef Ynon Kreiz og skuespiller Margot Robbie under innspillingen av Barbie i London. Foto: Warner Bros Pictures.

LES OGSÅ:

John Berge er fra Kristiansund. Han samlet på LEGO som barn og begynte igjen i 2020. Han er også storsamler av klassiske figurer basert på sine populærkulturelle helter innenfor film, serier og tegneserier. John har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Han står også bak fagbladene og nettsidene KINOMAGASINET og PRO AV MAGASINET. John startet JB Forlag på en av bursdagene sine, 26.10.1999. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Katrine Wang Svendsen (journalist & leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (journalist & leketøyanmelder) og Joakim Rekaa (journalist & leketøyanmelder). Design, foto og layout: Per Mork. Kreativ rådgiver: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen