LEKETØY-PRODUSENT
Mattel går mot strømmen – opplever noen få andre merker gjør
Kjente varemerker som Barbie, Disney Princess, Disney Frozen og Monster High sørget for at ting gikk annerledes.
Mattel har varslet at salget deres av leketøy økte med 9 prosent i tredje kvartal 2023, sammenlignet med 2022.
På verdensbasis ble det solgt dukker for 884 millioner dollar i tredje kvartal 2023.
Verdensomspennende bruttofakturering for spedbarn, småbarn og førskole-leker var på 361 millioner dollar, ned 2 % på grunn av nedgang i Thomas & Friends.
Verdensomspennendesalg av lekekjøretøy var 518 millioner dollar, opp 18 %, hovedsakelig drevet av vekst i Hot Wheels.
Verdensomspennende bruttofakturering for actionfigurer, byggesett, spill og annet endte på 358 millioner dollar, en nedgang på 19 %, primært på grunn av nedgang i actionfigurer (relatert til 2022-kinoutgivelser).
Barbie-filmen er årets mest inntektsgivende film så langt, og har tjent mer enn 1,4 milliarder dollar i billettsalg globalt. Nå venter firmaet seg at andre merker – inkludert Barney, Hot Wheels og Polly Pocket – vil få en boost når de kommer i Hollywood-filmversjoner.
– Våre sterke resultater i tredje kvartal reflekterer den vellykkede gjennomføringen av vår strategi for å vokse Mattels IP-drevne leketøysvirksomhet og utvide underholdningstilbudet vårt, uttaler Ynon Kreiz, styreformann og administrerende direktør i Mattel, i en pressemelding.
Han medgir at suksessen til Barbie-filmen, som ble et globalt kulturfenomen, bidro også sterkt og markerte en viktig milepæl for Mattel.
– Vi er meget godt posisjonert konkurransedyktig og forventer å ta markedsandeler i fjerde kvartal og hele året. Jeg vil gjerne takke hele Mattel-organisasjonen for deres prestasjoner, hardt arbeid og engasjement for å skape aksjonærverdier!
LES OGSÅ: