LEKETØY-MESSE
Godt voksen med sans for leker? Mye å glede seg til!
Både hvis du er en «kidult», barn eller voksen så er det hundrevis av gode grunner til å glede seg til Spielwarenmesse 2025. Det er vårt bestemte inntrykk etter et informasjonsmøte om messen i København. Det er to nye trender som kommer i fokus på messen.
KØBENHAVN (Lemmy):
Spielwarenmesse er verdens ledende messe for leketøyindustrien. Arrangementet skaper en helhetlig kommunikasjons- og bestillingsplattform for nasjonale og internasjonale utstillere. Presentasjonen av nye produkter og den omfattende oversikten over bransjen gir spesialforhandlere fra hele verden et verdifullt utvalg av informasjon for deres årlige markedsorientering.
Her er 165.000 kvadratmeter med morro med utstillere fra 68 land. Alle de viktigste leketøy-merkene kommer selvfølgelig, men man kan også møte nesten femhundre nykommere på markedet.
Neste års messe utvider og blir både større og mer brukervennlig enn forrige gang med en hendig applikasjon der man kan lage sin egen løype i forkant som man kan følge. Det kan være kjekt, da messehallene er enorme og store, ifølge alle de som har vært der.
Der Kidult var den store trenden i 2024 og 2023, med alle sine leker og samleobjekter for folk som heldigvis aldri blir helt voksne, så vil man se et par andre hovedtrender på 2025-utgaven av messen:
De nye trendene kalles Anime and Friends og Healthy Heroes.
Våre asiatiske tegnede helter:
Hva har Naruto, Beyblade, Yu-Gi-Oh og Dragonball til felles? Deres asiatiske opprinnelse og deres globale fanskare.
Disse anime- og mangakarakterene har hatt en betydelig innflytelse på popkulturen og ulike medier som TV-serier, filmer, videospill, varer og, selvfølgelig, leker!
Verdenen av anime- og mangakarakterer er nå en integrert del av hverdagen til våre barn, tenåringer og til og med voksne. Takket være strømmetjenester når de et globalt publikum og inspirerer fans i alle aldre. Søte karakterer som Hello Kitty, Pokémon eller en rampete smilende brokkoli i Kawaii-stil med sine karakteristiske store øyne har også blitt enormt populære.
ToyTrenden «Anime & Friends» bringer den fascinerende verdenen av anime og manga inn i lekerommet. Tidligere ble anime og manga ansett som nisjeinteresser, med dedikerte fanbaser i Japan og små lommer av entusiaster i utlandet.
Men med fremveksten av strømmeplattformer, som har demokratisert tilgangen til anime-serier og filmer, forbruker mainstream-publikum i Nord-Amerika, Europa og utover disse programmene på enestående nivåer. En annen nøkkelfaktor som driver veksten av produkter med anime-tema i leketøysmarkedet er den økende innflytelsen fra Kawaii-kulturen – en unik japansk estetikk som legger vekt på «søte» design.
Kawaii-leker inneholder ofte dyr, figurer og til og med livløse gjenstander som er gjennomsyret av menneskelignende trekk som store øyne, smilende ansikter og overdrevne uttrykk. Denne designfilosofien er opprinnelig forankret i japansk ungdomskultur, og har funnet et entusiastisk globalt publikum, spesielt blant samlere og yngre forbrukere.
Sunnere helter:
Potetgull i stedet for epler og sofa i stedet for fotball – en alarmerende utvikling, som en studie fra Verdens helseorganisasjon viser: 80 % av barn og unge får ikke nok mosjon og spiser heller ikke nok frukt og grønnsaker. Fedme som et resultat av dårlige matvarer og inaktivitet er et dermed stort helseproblem. Problemet blant barn har økt fra 1990 til 2022 og det øker fortsatt. Fra og med 2020 ble det anslått at 38,9 millioner barn under 5 år hadde overvekt.
Barna tilbringer ofte fritiden passivt foran mobiltelefonen og de langsiktige konsekvensene er åpenbare. Det er derfor viktig å motivere barn til å trene mer, redusere stress og spise sunnere gjennom lek.
«Healthy Heroes»-trenden kombinerer trening, mindfulness og sunt kosthold for å skape en helhetlig opplevelse som styrker barn både fysisk og mentalt. Fokuset er på leker som fremmer avslapning, meditasjon og fysisk aktivitet samtidig som de sikrer mye moro og godt humør. Det skal ikke være vanskelig å velge bort skjermen.
Og både politikerne og foreldrene burde lett la seg inspirerer av disse polske forskningsresultatene. For noen måneder siden startet det polske utdanningsdepartementet og universitetet for helse- og idrettsvitenskap programmet «Active Today for Health in the Future.» Resultatet av studier utført på en representativ gruppe grunnskoleelever bekrefter at 94 % av de spurte elevene har et utilstrekkelig motorisk nivå, og nesten like mange barn i alderen 6–8 år er ikke i stand til å kaste eller ta imot en ball riktig.
Dette kan være en betydelig barriere for å forberede seg på fysisk aktivitet i voksen alder, og dermed påvirke helsen negativt. Mangel på fysisk aktivitet (hypokinesi), barns psykiske helseproblemer, fedme og andre livsstilssykdommer kan true folkehelsen.
Alle leker som oppmuntrer barn til å være fysisk aktive kan hjelpe. Og disse lekene vil få et eget fokus under messa.
Hobbyhorsing er en ny sport som involverer å ri på en hesterekvisitt (et hestehode på en trepinne). Det tiltrekker seg spesielt jenter og tenåringer. Det arrangeres til og med mesterskap i denne disiplinen. HoppiHorse fra Hoppimals ble skapt i tett samarbeid med barn som aktivt trener og deltar i profesjonelle kjepphestkonkurranser.
Et enkelt, men engasjerende spill er Mölkky (av Tactic Games) – et treklosskastespill. Målet er å velte nummererte pinner. Spillet stammer fra Finland og er laget av miljøvennlig tre; i 2015 vant den prisen Green Toy of the Year.
Overvekt i barndom og ungdom påvirker helsen og er assosiert med høyere risiko for ulike sykdommer, som diabetes og hjerte- og karsykdommer. Fedme i barndommen og ungdomsårene har negative psykososiale konsekvenser; det påvirker skolens prestasjoner og livskvalitet. Barn med overvekt er mer selvkritiske og har lav selvtillit. De møter oftere avvisning fra jevnaldrende.
Derfor virker utdanning om riktig ernæring og bevissthet om farene forårsaket av inntak av høyt bearbeidet mat også viktig. Markedet tilbyr spill og leker som lærer gode matvaner.
Vår journalists reise til København ble dekket av Spielwarenmesse eG. De har ikke lagt føringer for vår rapportering.
LES OGSÅ: