Følg oss på sosiale medier

Nye produkter

Nå skal også LEGO ha mye mer fokus på kjønn, kultur, etnisitet og evner

Avatar photo

Publisert

Et relansert LEGO Friends-univers – ti år etter originalen – er basert på hva foreldre og barn ønsker seg av nye leketøy.

Fra 1. januar 2023, som i praksis blir første salgsdag 2. januar, er de nye LEGO Friends-settene å få kjøpt i leketøysbutikkene. De understøttes av en ny TV-serie fra februar 2023.

De nye Friends-lekene er utviklet på bakgrunn av LEGO Play Well Study 2022. Den igjen er basert på en 20 minutter lang online-undersøkelse med hele 32.781 foreldre og 24.593 barn i alderen fra fem til tolv i år fra hele 35 land, utført på nyåret 2022.

Barn i lek med de nye LEGO Friends.

Ti år etter de originale LEGO Friends-karakteren kommer altså en ny generasjon. 

The LEGO Group understreker at her er det mye mer snakk om kjønn, kultur, etnisitet, fysiske egenskaper og evner, ikke-synlige funksjonshemninger og nevrodivergens. 

Undersøkelsen viste nemlig at så mange som tre av fire barn ikke føler at det ikke er nok leketøy «som representerer dem».

De nye LEGO Friends-karakterene skal i serien gjennomgå opp- og nedturer med hensyn til vennskap, og de møter utfordringer, hindringer og forskjeller i dagens moderne verden.

Blant karakterene finner vi noen med manglende kroppsdeler, noen med Downs syndrom, angst, hvite hudflekker og en hund med rullestol.

Den nye serien er i tillegg basert på lesetester med barn og tilbakemeldinger som er sendt LEGO av forbrukere fra hele verden. En gjennomgangstone var at barn ønsket å se seg selv, sine venner og familier bedre representert, opplyser LEGO.

Viktige funn fra LEGO Play Well Study 2022-studien:

97 prosent av spurte foreldre mener det er «viktig å diskutere unike individtrekk», som mental helse (91 prosent), fysiske hemninger (82 prosent), mentale hemninger (81 prosent) og etnisitet (75 prosent).

84 prosent av foreldrene mente at leketøy kan hjelpe barn med å lære om «mangfold».

91 prosent av de spurte barna sier at de bryr seg om at «alle behandles likt».

LES OGSÅ:

Duket for enda en LEGO-suksess

Vil du at LEMMY skal skrive om dine produkter?

Driver du med import av leketøy og vil at vi skal skrive om nyheter fra ditt firma? I så fall vil LEMMY gjerne høre fra deg! Send ham en e-post eller ring 975 99 007! Du kan også bruke vårt kontaktskjema her!

John Berge er fra Kristiansund. Han samlet på LEGO som barn og begynte igjen i 2020. Han er også storsamler av klassiske figurer basert på sine populærkulturelle helter innenfor film, serier og tegneserier. John har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Han står også bak fagbladene og nettsidene KINOMAGASINET og PRO AV MAGASINET. John startet JB Forlag på en av bursdagene sine, 26.10.1999. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

[custom-facebook-feed feed=1]

© Lemmy.no, Lemmy-figuren og Leketøymagasinet: 30.11.2022- dags dato 2024 JB FORLAG • Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse. Vi følger Vær varsom-plakatens regler. • Kontaktinformasjon: JB FORLAG, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN • Telefon: 975 99 007 – 22 431 007. I redaksjonen: John Berge (ansvarlig utgiver og redaktør),Katrine Wang Svendsen (journalist & leketøyanmelder), Jon Smeland Olsen (journalist & leketøyanmelder) og Joakim Rekaa (journalist & leketøyanmelder). Design, foto og layout: Per Mork. Kreativ rådgiver: Geir Gerhard Greger. Maskotdesign etter en idé fra John Berge: Christian Høkaas. Webhotell hos Wican Gruppen. Stor takk til alle våre nye støttespillere og alle positive mennesker i leketøybransjen. Vi takker for tilliten og håper å vise oss den verdig. Har du lest alt dette? Da synes jeg du skal gi deg selv et klapp på skuldrene!

LEMMY LEKETØYMAGASINET er medlem av

Fagpressen